Arbete under tjänstledigheten

Hej!

Om jag är tjänstledig för studier, vad säger då lagen? Kan jag då få jobba vid t.ex tillverkningstoppar när det behövs extra personal på min ordinarie arbetsplats. Eller kan arbetsgivaren neka mig att gå in och jobba vid behov även om jag anser att det är möjligt för mig med tanke på mina studier.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga!

Du har just nu tjänstledigt för studier och det finns en lag som reglerar detta och den hittar du här: https://lagen.nu/1974:981.
Det finns dock inget reglerat i lagen som ger arbetstagaren rätt till att arbeta under tjänstledigheten. Alltså har din arbetsgivare ingen skyldighet att låta dig arbeta under ledigheten. Det kan däremot finnas ett avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren som reglerar extraarbete kring tjänstledigheten.

Det du kan göra är att du samt din arbetsgivare träffar en skriftlig överenskommelse där ni avtalar om att du kan få arbeta under tillverkningsstopp eller under lov under tjänstledigheten.
För att bevisa att ni har träffat avtal är det då viktigt att se till att överenskommelsen är skriftlig. Muntliga avtal kan vara svåra att bevisa ifall arbetsgivaren skulle bytas ut.

Jag hoppas att du fick lite klarhet!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare