FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/08/2019

Arbetad tid i arbetsgivarintyg

Jag ska skriva ett arbetsgivarintyg till en anställd och undrar om röda dagar, såsom vid jul och nyår ska räknas som frånvaro eller arbetad tid?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 47 § 2 st Lagen om arbetslöshetsförsäkring har en arbetsgivare en skyldighet att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg. Det finns vissa upprättade mallar för hur ett arbetsgivarintyg ska se ut och vad som ska redovisas i det. Det återfinns mallar, bl.a, hos Arbetsförmedlingen. Mallarna brukar se likadana ut oavsett vilken a-kassa man tillhör.

Under "arbetad tid" ska timmar för helglön vanligen redovisas. Som arbetad tid räknas vanligen ledighet med bibehållen lön. Om inte löneavdrag görs för ledigheten räknas arbetsfria "röda dagar" och "klämdagar" som arbete, för arbetstagare som har fastställd arbetstid och månadslön.

Hoppas du har fått svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare