Arbeta tillfälligt utomlands svensk arbetsgivare

Hej!

Jag jobbar på ett svenskt företag. Jag ville jobba två dagar från Spanien under min semester men fick inte godkänt av min chef med hänvisning till svenska skatteregler, spontant känner jag att det inte kan stämma och att det låter otroligt ologiskt och orimligt. Jag ringde Skatteverket och frågade vad som gäller för att slippa bli dubbelbeskattad. Dem sa att man får jobba utomlands inom EU i 183 dagar (minns inte exakt antal dagar) utan att bli dubbelbeskattad, alltså enbart betala svensk skatt som vanligt. Vad är det som gäller egentligen?

Hur många dagar per år får jag jobba från ett annat EU land utan att betala mer i skatt?

Uppskattar er hjälp enormt - stort tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du är bosatt i Sverige och arbetar tillfälligt utomlands är inkomsten skattepliktig i Sverige. Arbetar du utomlands för en svensk arbetsgivare är inkomsten normalt sett inte skattepliktig i det land du arbetar ifrån, detta förutsatt att du vistas där mindre än sex månader (183 dagar).

Skatteverket rekommenderar dock att kontakt tas med skattemyndigheten i arbetslandet för att höra efter om skattskyldighet uppkommer eller inte.

Du kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare