FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/05/2020

Arbeta inom förskola när man har begått ett brott

Kan man jobba på en förskola om man är dömd för stöld?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Skyldighet att visa upp utdrag ur belastningsregistret

Den som erbjuds anställning inom bland annat förskola ska lämna ett utdrag ur belastningsregistret till arbetsgivaren (2 kap 31 § skollagen). Det finns även en särskild lag där det framgår att den som erbjuds anställning som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn ska visa upp ett sådant utdrag på begäran av arbetsgivaren (1 § lag om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn).

En enskild som behöver ett sådant utdrag om sig själv med anledning av detta har då rätt att få ut ett begränsat utdrag ur belastningsregistret (9 § 2 st p.2 och p.6 lag om belastningsregister).

Alla brott visas ej

Alla brott som finns registrerade ska dock inte tas med i utdraget som lämnas till arbetsgivaren. De brott som ska tas med är mord, dråp, grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, grovt rån och barnpornografibrott. Att någon begått en stöld kommer alltså inte att synas (22 § förordning om belastningsregister).

En stöld kommer alltså inte att påverka någons möjlighet att jobba inom förskola.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare