FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt06/10/2017

Är web-crawling laglig?

Är det lagligt för ett vinstdrivande företag att söka/ladda ner publikt tillgänglig information från olika siter (s.k. web-crawling enligt svensk lagstiftning? Är det lagligt, lagligt under vissa omständigheter eller alltid olagligt?

Om "under vissa omständigheter":

- Beror det på hur hurvida resp site tillåter/ej tillåter detta (enligt text på siten)?

- Alt, om info är fullt publik och sökbar för alla via söktjänster (som tex Google)?

Om tillåtet ladda ner, är det då också tillåtet att presentera information för en sluten krets betalande användare? Och om så, också tillåtet göra publikt tillgänglig/sökbar för alla på hela internet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån det du angett verkar det inte finnas någon problematik med din användning av web-crawling utifrån sekretessynpunkt eller dylikt.

Det kan dock under vissa omständigheter ur upphovsrättssynpunkt vara otillåtet att återge informationen ni mottagit till kretsen användare eller göra informationen tillgänglig (exempelvis genom er hemsida). Huruvida det handlar om ett eventuellt upphovsrättsintrång beror framför allt på huruvida informationen som ni laddar ner är "ren statistik" eller texter som ni kopierar helt och hållet (dvs. texter som har formulerats av företagen) och hur ni tänker föra informationen vidare. Ni får över huvud taget inte kopiera (ladda ner) hela texter och återge dem (presentera dem för en större grupp) i de exakta formuleringar de getts på hemsidan. Däremot kan ni hämta statistik eller fakta från texterna för att exempelvis ge grund för en undersökning ni gör.

Återkom gärna med ytterligare frågor i kommentarfältet då det är svårt för mig att göra en bedömning utan att i detalj veta vad er verksamhet går ut på.

Lawline RådgivareRådgivare