FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/04/2023

Är tvisten ett förenklat tvistemål?

Hej! Har en fråga angående hur värdet på en tvist avgörs. Frågan gäller två fakturor på cirka 11 000 SEK styck (22 000 SEK totalt), enligt överenskommet pris bör de ligga på 5000 SEK styck (10 000 SEK totalt). Jag har betalat 10 000 SEK enligt min förståelse av avtalet, men ifall det går vidare till domstol skulle jag vilja veta vad som väntar. Från: https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/ "Rör tvisten ett värde på högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 26 250 kronor år 2023) räknas det som ett ”förenklat tvistemål”. Är det korrekt att anta att tvistens värde i detta fallet skulle vara ungefär 12 000 SEK (22 000 - 10 000) eller är det mer saker som kan ingå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt undrar du om den aktuella fordringstvisten kan handläggas som förenklat tvistemål ifall den hamnar i domstol. Aktuella regler finns framför allt i rättegångsbalken (RB).

Som du mycket riktigt nämner ska ärendet handläggas som ett förenklat tvistemål, eller ”småmål”, under vissa förutsättningar. Det måste röra sig om ett dispositivt tvistemål. Dessutom får värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiga hälften av gällande prisbasbelopp (1 kap. 3 d § RB), d.v.s. numera 26 250 kr. Detta innebär att beräkningen av tvisteföremålets värde är beroende av hur talan i målet utformas. Förutom ett yrkat belopp eller värdet av en viss egendom, räknar man dessutom in yrkad ränta (om sådan yrkas) samt värdet av en eventuell kvittningsinvändning. Beräkningen är dock i regel ungefärlig, och sker utifrån det värde som kan antas gälla vid tiden för talans väckande.

Eftersom värdet är beroende av hur talan utformas, är det svårt att veta exakt vad som kan komma att gälla i ert fall. Först och främst är det osäkert om tvisten om de två fakturorna alls kommer att handläggas i en och samma rättegång. För att så ska ske bör fakturorna, mycket förenklat, vara hänförliga till ett och samma avtal och/eller händelseförlopp. Om vi ändå utgår ifrån gemensam handläggning (”kumulation”), och att din motpart vill ha betalt för resterande 12 000 kr, rör det sig om ett småmål eftersom de yrkade 12 000 kronorna understiger ett halvt prisbasbelopp.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen! Om du vill ha ytterligare bistånd i en eventuell tvist, kan du dessutom boka tid med en av våra jurister som då kan företräda dig.

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare