Är tvättmaskin byggnadstillbehör?

Hej, har sålt en bostadsrätt där jag har en tvättmaskin som inte är intallerad men stod på plats vid försäljning. Räknas den som lös egendom eller byggnadstillbehör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den typ av inventarier som säljaren måste lämna kvar vid försäljning av fastighet benämns som bekant byggnadstillbehör. Vad som kännetecknar byggnadstillbehör är att det är inventarier som normalt sett kommer till användning oavsett vem som bor i fastigheten (2 kap. 2 § Jordabalken).

Reglerna om byggnadstillbehör för fast egendom regleras i Jordabalken. För bostadsrätter som ju är lös egendom finns ingen särskild lag utan vi får helt enkelt vägledas av regler som gäller fast egendom.

Är en tvättmaskin byggnadstillbehör?

Tvättmaskin är typiskt sett en sådan inventarie som anses vara byggnadstillbehör. Förutsättningen för att en inventarie blir byggnadstillbehör är att den blivit ändamålsenligt installerad i fastigheten. En tvättmaskin som inte någon gång har installerats skulle enligt min bedömning inte utgöra byggnadstillbehör.

Att notera är att föremål som bostadsföreningen försett bostadsrätten med inte får medtas vid försäljning av den enkla anledningen att föremålen ägs av bostadsrättsföreningen och inte bostadsrättsinnehavaren. Det gäller i regel även om du bytt ut bostadsförningens vitvaror mot självbekostade sådana.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare