Är sms tillåtna som bevis i en brottmålsrättegång?

Jag undrar om tidigare sparade sms har någon betydelse vid en brottsmålsrättegång.

Jag menar om innehållet är till målsägandes nackdel vad det gäller rent psykiskt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk rätt råder det fri bevisprövning, vilket innebär att parterna i en rättegång får åberopa all bevisning som de kan få fram, och att värdet av bevisningen prövas fritt av domstolen. Att använda tidigare sparade sms är alltså tillåtet som bevis i en brottmålsrättegång. Hur sedan rätten väljer att bedöma denna information kan jag tyvärr inte svara på då jag inte vet omständigheterna i målet.

Lycka till.

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare