Är självmord olagligt?

Hej!

Är det lagligt att ta livet av sig om man hyr ett hem av någon?

ps: Jag tänker inte ta livet av mig, tänkte göra det en gång och är orolig för att min hyresvärd kom på mig med det för flera år sen. Det var mest ett slags konstigt test, jag ville inte ens dö egentligen.

TACKSAM FÖR SVAR

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att ta livet av sig är inget brott som finns reglerat i Brottsbalken (BrB). Det närmsta du kommer är brottet mord, dock krävs det för att man ska göra sig skyldig till mord att man tagit livet av annan (3 kap. 1 § BrB). Eftersom självmord inte är olagligt är inte heller försök till självmord det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare