Är säljaren skyldig att stå för frakten vid retur?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Tillämplig lag
I och med att det i ert fall är fråga om köp mellan två företag blir köplagen (KöpL) tillämplig (1 § KöpL). Det ska vidare noteras att om företag B och ert företag träffat en överenskommelse som skiljer sig från vad jag anför här nedan så har överenskommelsen företräde (3 § KöpL).
Fel i varorna ni mottagit
Med anledning av att de varor som företag B skickat till ert företag är helt andra varor än vad som överenskommits innebär det att era mottagna varor är behäftade med fel i köprättslig mening (17 och 18 § KöpL). Detta föranleder att ert företag har rätt att göra gällande vissa påföljder. Den påföljd som är mest aktuell i ert fall är omleverans. För att ni ska kunna göra gällande omleverans krävs det att företag B:s avtalsbrott i form av att ha skickat er felaktiga varor är dels av väsentlig betydelse för ert företag, dels att företag B insett eller bort insett denna betydelse (34 § andra stycket KöpL). Kan det konstateras att så är fallet blir följden att det är företag B som är skyldig att stå för omleveransen och alltså inte ert företag.
Huruvida det i ert fall ska ses som ett fel av väsentlig betydelse så är svaret otvivelaktligen jakande; ni har fått helt andra varor än det ni beställt. Vad gäller frågan om köparen insett detta så är svaret också jakande då företag B måste ha insett att helt andra varor än de ni föranleder att felet blir av väsentlig betydelse för er som företag; i synnerhet om det är fråga om ett dussintal varor.
Mot bakgrund av det nu anförda är min bedömning alltså att företag B är skyldig att dels ordna upphämtning av de felaktiga varorna och dels skicka er det ni faktiskt beställt.
Hoppas att du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning