Är pantbrevet belånat eller inte?

Hur vet man att ett pantbrev är belånat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige är Lantmäteriet ansvariga för pantbrev och inskrivningar. Lantmäteriet har information om vilka pantbrev som finns i din fastighet och via Ägararkivet kan du få information om vilka av pantbreven som är obelånade.

Mitt förslag är därför att du kontaktar Lantmäteriet och Ägararkivet för att ta reda på vilka pantbrev som finns och vilka av dessa som är obelånade.

Jag hoppas att du känner att du har fått hjälp med din fundering, annars är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare