Är öppet köp en rättighet?

Hej

Vi köpte en elcykel i helgen på Team Sportia, vi valde mellan två olika modeller, en sportig och en dam modell.

Det är min fru som ska ha cykeln och har efter att ha cyklat till jobbet idag kommit fram till att cykeln inte passar henne, hon vill ha den andra modellen istället.

Nu till min fråga:

Vad gäller angående öppet köp på cyklar? Kan man kräva att de tar tillbaka den och vi byter till den andra modellen?

Mvh

Martin Folkesson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Öppet köp är inte något som erbjuds i lagen, utan en tjänst som företag kan välja att tillhandahålla sina kunder. Det finns således ingen rätt till öppet köp, utan det är endast en extra tjänst som ett företag kan välja att erbjuda. Det enda som är lagstadgat är rätten att reklamera en felaktig vara, se 16-34 §§ Konsumentköplagen.

I ert fall verkar det inte som att det är något faktiskt fel på cykeln, utan endast att ni har ångrat ert köp. Tillika har ni använt cykeln. Jag råder er att ta kontakt med affären där ni köpte cykeln och berätta om er situation. Möjligen kan de gå med på att ni får byta till den andra modellen - det hela beror på deras villkor rörande öppet köp och hur pass tillmötesgående de är i frågan.

Observera att det inte är butikens skyldighet att låta er byta modell, utan endast en möjlighet. Denna möjlighet är vanligen kopplad till flertalet villkor som butiken har ställt upp. Ett exempel på ett sådant villkor kan vara att man inte ska ha använt varan, vilket ni har gjort i detta fall. Ni kan således inte kräva att få byta modellen men frågan är alltid fri!

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare