Är muntligt avtal bindande även om motparten hävdar motsatsen?

I somras köpte jag en mindre tv till sovrummet och i samband med det ville jag köpa en större tv till vardagsrummet. Vid förhandling så blev jag där och då lovad att jag skulle få 50% rabatt på den större tv’n senare under året (i augusti) med villkor att jag köpte den mindre tv’n i april. När jag nu är augusti gick till butiken så fick jag veta att den butiksanställda inte varit där sedan maj och att dom inte kan hålla det han lovat. Jag har väntat med att köpa en ny tv och varit utan tv i vardagsrummet i ett halvår. Det erbjudandet som den anställde på detta välkända bolag erbjudit, visar sig vara något som bara de anställda får ta del av och känner till, således ökar också min trovärdighet vid samtalet. Jag får veta av de i butiken att han gett andra kunder liknande erbjudande och att det är en av anledningen till att han slutat. Nu till min fråga: är det muntliga priset bindande? Hur tuff kan man vara gentemot butiken trots att han har slutat? Jag har fått ett nytt erbjudande men det motsvarar inte i närheten samma rabatt som jag blivit lovad. Jag har köpt en tv med villkor om en rabatt, och som sagt väntat med att köpa den större tv’n tills nu för att få ta del av överenskommelsen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att avtal är bindande oavsett form. Alltså spelar det ingen roll om det är muntligt eller skriftligt i detta fall, avtalet blir bindande när du som konsument accepterar ett anbud som lämnats av säljaren. Med det sagt så har ett bindande avtal ingåtts i detta fall. Det framkommer av regleringen i avtalslagen.

Huvudregeln när det gäller avtalets ingående är "pacta sunt servanda", vilket innebär att avtal ska hållas. Däremot kan det vara svårt att bevisa att det ens finns ett avtal eftersom det inte är nedtecknat någonstans. I detta fall verkar ju butikspersonalen vara medveten om att säljaren i fråga gett liknande erbjudanden till andra kunder, vilket tyder på att de vet om att det finns ett avtal.

Sammanfattningsvis så kan du försöka stå på dig och hålla fast vid att du faktiskt har ingått ett avtal och har rätt att fullfölja detta, men eftersom det endast är muntligt så är det svårt att bevisa. Då är kanske det bästa för dig att ta det nya erbjudandet även om det är en sämre deal för dig - att ta processen vidare skulle bli betydligt mer kostsamt.

Hoppas att det gav dig tillräckligt svar på din fråga!

Mvh,

Tilda HanssonRådgivare