Är muntliga hyresavtal genom ombud med muntlig fullmakt giltiga?

Hej. Det är så att min far genom en systers bekant, skulle hyra en lägenhet. Det skulle börja gälla den 1e September, men han har nu ångrat sig. Han har inte skrivit på något, heller aldrig träffat hyresvärden,vet vad han heter eller har fått se lägenheten. All kontakt, den lilla kontakten som varit, har gått igenom min syster. Nu är denne hyresvärd rasande och säger att han kräver min far på 3 månadshyror, detta även utan att de två aldrig har pratat, han har inte fått se lägenheten och knappt vet var den ligger. Låter detta ens vettigt?? Min far har ju inte ens pratat med människan, så ett muntligt avtal kan väl inte gälla när allting har varit så vagt, och han inte ens pratat med hyresvärden i sig? För mig känns det som något desperat från hyresvärden som försöker kräva ut pengar utan att det har varit ett direkt avtal mellan de två.

Hoppas på snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Muntliga hyresavtal är lika giltiga som skriftliga, även om de såklart är svårare att bevisa. Man kan även ingå avtal genom en fullmäktig och en sådan fullmakt behöver inte heller vara skriftlig, se avtalslagen 10§ stycke 1 https://lagen.nu/1915:218#K2. Det din far kan göra är att förneka att fullmakten har innehållit en rätt för din syster eller hennes bekant eller vem det nu var att ingå avtal för hans räkning. Systerns uppgift var t ex endast att fråga saker om lägenheten, möjligtvis att förhandla, se avtalslagen 11§ stycke 2. Han kan även förneka hela fullmakten, men det kanske inte ger ett lika trovärdigt intryck. Eftersom det inte verkar finnas något nedskrivet eller inspelat lär hyresvärden vara chanslös bevismässigt.

Problemet då är att det tyvärr blir din syster eller hennes kompis (lite oklart i partställningen där) som blir tvungen att ersätta den tredje mannen, dvs hyresvärden, för eventuell skada som uppstått, se 25§ stycke 1 avtalslagen.

Beroende på vad som har sagts mellan systern (fullmäktigen) och hyresvärden så kan alltså ett hyresavtal ha uppstått. Vem av din far eller din syster som i så fall ska svara för det gentemot hyresvärden beror på vad som sagts mellan din far och din syster. Men kom ihåg att om det inte finns vittnen eller skriftlig eller annan bevisning så går ett avtal och dess innehåll inte att bevisa. Ni kan då förneka det hyresvärden säger om ni tycker att det är oriktigt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare