Är min passagerare medbrottsling om jag kör och sladdar med en bil på en fotbollsplan?

Om jag vart ute o sladdat på en fotbollsplan, jag körde men min kompis satt bredvid o hade skit kul o aldrig sa nej till att göra detta, då blir han väll medbrottsling till brottet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Av det du beskriver är min bedömning att du kan ha gjort dig skyldig till brottet vårdslöshet i trafik eftersom du ”sladdat” på en fotbollsplan (där det inte är menat att man ska köra). Genom att sladda en bil (på en plats där det finns en stor risk till att människor är), finns det en risk att en olycka sker. När du som förare med vetskap om detta, ändå väljer att framföra fordonet på det sätt, brister du i den omsorg och varsamhet som krävs för att framföra ett fordon på ett säkert sätt.

Vid vårdslöshet i trafiken av normalgraden enligt 1 § 1st lag om vissa trafikbrott kan en passagerare inte dömas för medverkan. Detta på grund av att det inte finns fängelse i straffskalan för brottet, vilket utgör ett krav för att medverkanansvar skall komma i fråga (23 kap 4 § 1 st. brottsbalken).

Eftersom det finns en stor risk till att du förstört gräsplanen genom att ”sladda” med bilen, kan du även ha gjort dig skyldig till brottet skadegörelse enligt 12 kap. 1 § brottsbalken. För att din kompis ska kunna dömas för medverkandeansvar krävs det att kompisen har ”främjat gärningen med råd eller dåd” (23 kap. 4 § brottsbalken). Det betyder att din kompis handlande måste på något sätt ha främjat dina handlingar. Genom att sitta som passagerare när du kör, är min bedömning att din kompis inte har främjat ditt beteende, även om personen i fråga skrattade och tyckte det var väldigt roligt.

Senast 2020 blev en man i övre tonåren åtalad för skadegörelse efter att ha sladdat omkring med en bil på en fotbollsplan i Halmstad. Kommunen yrkade på ca 23 500 kronor i skadestånd (artikel).

Som svar på din fråga: nej, din kompis är enligt min bedömning inte medbrottsling till det brott du kan ha begått genom att sladda omkring på en fotbollsplan. Om ditt agerade skulle få några framtida påföljder, kommer dessa således endast att tillfalla dig.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänligen,

Michelle KomulainenRådgivare