FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/05/2019

Är min arbetsgivare skyldig att ändra mitt schema?

Vid anställningsintervju inför sommarvikariat så sa jag att jag inte kunde arbeta 5 särskilda dagar som ligger 3 mån fram. Jag ska nu skriva på kontraktet men har blivit schemalagd dessa dagar. Är det deras skyldighet att justera schemat för dessa dagar då jag redan anmält det vid anställningsintervjun? Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om det föreligger ett avtal mellan dig och arbetsgivaren att du inte ska arbeta ett visst/vissa datum kan det argumenteras för att du inte ska göra det. Ett avtal uppkommer rent tekniskt genom överensstämmande anbud och accept; i ditt fall är det svårt att avgöra om det finns ett avtal. Om du sagt att "Jag kan inte arbeta den x/x" och arbetsgivaren sagt att den gått med på det. Då har ni ett avtal. Dock är det du som påstår att det finns ett avtal som har bevisbördan för att det finns ett ingånget avtal. Ofta är det svårt att bevisa muntliga avtal. Har du bara informerat om att du inte kan jobba ett visst/vissa datum men arbetsgivaren inte bekräftat det, kan det argumenteras för att ni inte avtalat om det. Har ni inget avtal så har arbetsgivaren inte heller brutit mot det.

Oavsett hur situationen är, blir det du som har bevisbördan, vilket kan vara svårt vid ett muntligt avtal. Min rekommendation är däremot att du pratar med din arbetsgivare och berättar om att du informerade redan vid anställningsintervjun att du inte kan arbeta de angivna datumen och att du önskar att de ändrar ditt schema.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare