FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/06/2022

Är månadsavgiften rimlig?

Angående Mastercard via Paygo Jag fick ett Mastercard via Paygo laddat med pengar 2019. På kortet står UTLOPP 07/2022 Man måste aktivera kortet. Det står också "från och med månad 7 debiteras en månadsavgift på 15kr om det finns pengar på kontot" Är det lagligt att de drar pengar INNAN kortet är aktiverat? Mitt kort är inte aktiverat och har inte förfalligt men ändå när jag nu vill aktivera det och använda det så påstår Paygo att avgfter på 15kr på månad i 3 år ätit upp mitt belopp. Får man göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger så har Paygoo erhållit sig rätten att dra 15 kronor varje månad i månadsavgift efter en viss bestämd tidsperiod. Detta villkor är oberoende av om kortet har aktiverats eller inte, och gäller alltså en tidsperiod efter själva köpet och inte en tidsperiod efter det att kortet aktiverats. Om man tittar på Paygoos hemsida så framgår det att månadsavgiften på 15 kronor numera kickar in 6 månader efter själva köpet (se sektionen "avgifter och gränser" på följande hemsida https://paygoo.se/cards/giftcard).

Detta är alltså ett villkor som företaget själva har satt upp, och i och med att kortet har köpts och laddats med pengar så har du/den som köpt kortet till dig accepterat företagets avtalsvillkor. Däribland att de drar 15 kronor i månadsavgift 6 månader efter köpet om det finns pengar laddat på kortet. Eftersom du inte använt kortet under en lång period, men samtidigt haft pengar liggandes på kontot så har de alltså avtalsenligt kunnat dra månadsavgifterna från det saldo du haft laddat på kortet. Med andra ord så får Paygoo göra så då de har följt de regler och villkor som gäller för användning av kortet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare