FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt08/09/2019

Är man begränsat skattskyldig måste inkomst ha anknytning till Sverige för att skattas i Sverige

Hej, min man är Brittisk och ska flytta till Sverige med mig. Han har jobbat i Dubai i 6 år. Pengarna han tar med från Dubai, behöver han skatta på dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Personer kan vara antingen s.k. obegränsat skattskyldig eller begränsat skattskyldig i Sverige. Att vara obegränsat skattskyldig innebär att alla ens inkomster ska beskattas i Sverige (3 kap 8 § inkomstskattelagen). Man är obegränsat skattskyldig om man är bosatt i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har en väsentlig anknytning till Sverige och tidigare har varit bosatt i Sverige (3 kap 3 § inkomstskattelagen). Ifall din man aldrig har bott i Sverige kan han inte vara obegränsat skattskyldig. Har han tidigare bott i Sverige och har vad man kallar en väsentlig anknytning kan han vara obegränsat skattskyldig. Man kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige om man t.ex. har en make/maka som bor i Sverige, äger året runt bostad i Sverige etc. (3 kap 7 § inkomstskattelagen).

Om man inte är obegränsat skattskyldig är man s.k. begränsat skattskyldig (3 kap 17 § inkomstskattelagen). Begränsat skattskyldiga blir endast beskattade för inkomster som har en anknytning till Sverige (3 kap 18 § inkomstskattelagen).

Ifall din man endast är begränsat skattskyldig och pengarna han tar med sig från Dubai är intjänade där behöver han inte skatta något i Sverige.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare