FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/04/2022

Är LVU utredningar sekretessbelagda?

Tjena! Det är så att en socialnämnd omedelbart har omhändertagit min polares unge och jag undrar om det är sekretess på utredningen till beslutet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmän handling

Till att börja med kan enbart allmänna handlingar vara sekretessbelagda. Det innebär att man först behöver kika i tryckfrihetsförordningen [TF] för att se om utredningen i detta fall är en allmän handling.

Det rör sig i detta fall om en utredning som legat till grund för omedelbart omhändertagande enligt LVU. För att en handling ska vara allmän krävs att den är en informationsbärande handling, som upprättats eller inkommit till en myndighet och förvaras hos en myndighet. I detta fall är det inte nödvändigt att gå in varje enskilt krav. Sådana handlingar som du syftar på är allmänna, med hänvisning till andra kapitlet i TF

Sekretess

I regel föreligger handlingsoffentlighet, vilket innebär att det krävs särskilda bestämmelser som säger att sekretess ska gälla. Sådana frågor regleras i offentlighets- och sekretesslagen [OSL]

Regler om sekretess inom socialtjänsten finns i kapitel 26  i OSL. Sådana uppgifter som rör sig om en enskilds personliga förhållanden är sekretessbelagda, om inte det är så att uppgifterna kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående kan lida men (26 kap. 1 § OSL)

Då det i din polares fall rör sig om en utredning är dessa uppgifter med störst sannolikhet sekretessbelagda. Däremot när det rör sig om ett beslut om omedelbart omhändertagande för barn kan det inte föreligga sekretess (26 kap. 7 § OSL)

Själva handlingen (utredningen) kan lämnas ut men sekretessreglerna kommer “svartmarkera” uppgifter om enskildas personliga förhållanden som kräver sekretess.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Nilufer NouriRådgivare