FrågaAVTALSRÄTTGåva02/03/2017

Är löfte om gåva bindande?

Min pappa och jag har skrivit ett kontrakt på att huset jag hyr just nu från honom ska bli en gåva till mig om 6år.

Kan han ändra sig trots kontraktet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Är huset som din pappa ska ge dig en fastighet, dvs. en villa eller är det en bostadsrätt?

Regler om gåvor finns i lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen). I lagen står det dock "lös egendom". Bostadsrätt kallas inom juridikvärlden för "lös egendom". Fastigheter (villa) kallas för "fast egendom".

Vanligtvis så är ett löfte om att ge en gåva inte bindande. Detta innebär att din pappa kan ändra sig. Detta står i gåvolagen 1 §. Om han dock redan har gett dig gåvan, då är gåvan bindande.

Det finns undantag från regeln om att löften om gåva inte är bindande.

Undantag 1: Skriftligt gåvobrev. Om man har skrivit ett gåvobrev eller skrivit ett skuldebrev, då är löftet om gåvan bindande och man är i regel tvungen att hålla sig till gåvobrevet eller skuldebrevet.

Undantag 2: Löftet har kommit till allmänhetens kännedom. Om din pappa har skrivit i tidningen eller sagt inför en stor publik att huset kommer att bli ditt om 6 år, då är han skyldig att hålla sig till detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare