Är kroppskameror tillåtna för ordningsvakter?

Hejsan jag har tänkt att utbilda mig som ordningsvakt.

Det finns självklart brister i yrket, men det finns det i alla jobb.

En stor brist som jag har fått höra är att du ska kunna bevisa det som har hänt.

Vi hittar på en händelse, ett bråk. Jag griper denne enligt (BrB 3 kap. 5 §) . Och han senare nekar brott. Jag och min kollega har båda vittnat detta såklart i med att vi grep honom. Och såg hela händelsen. Som vi senare skriver en rapport på. Men vi har inga andra vittnen förutom offret eller andra runt omkring.

Vi drar ett till exempel till. Vi säger att det är en vanlig dag på jobbet. Det börjar lugnt, kvällen rusar iväg och det börjar bli sent. Det är en lördag och klockan är 23:30 (hittar på en händelse) och folket är berusade och glada. Men från ingenstans hör man bråk, man kommer dit och vittnar och hör/ser att denne förolämpar den andra personen. Offret vill göra en anmälan och ordningsvakten tycker det är tillräckligt för att denne ska få böter. Eftersom förolämpningen var TILL en. Och inte förtal!

Därför undrar jag, får en ordningsvakt gå med en procam (videokamera) på sin axel eller på bröstkorgen som sitter fast och filmar hela sitt arbetspass? Som man sen kan använda i rätten om det blir något? Vet att detta är en väldigt vanlig grej i poliskåren och ordningsvakter i andra länder. Men vet ej vad som gäller här.

Självklart kan det vara provocerande men undrar!

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som reglerar kameraövervakning är kamerabevakningslagen. Det krävs tillstånd till kamerabevakning av en plats dit allmänheten har tillträde (7 § KamerabevakningsL). Med kamerabevakning avses att en TV-kamera, annat optisk-elektroniskt instrument eller en därmed jämförbar utrustning, utan att manövreras på platsen, används på ett sätt som innebär varaktig eller regelbundet upprepad personbevakning (3 § KamerabevakningsL). Som exempel kan nämns att montera en övervakningskamera som filmar personer.

En kroppskamera uppfyller inte rekvisiten för kameraövervakning och därmed krävs inte tillstånd enligt lagen. Kroppskameran i ditt fall är mer att jämföra att du tar upp din mobiltelefon och filmar, vilket även det är tillåtet.

Hoppas du fått svar på din fråga, i annat fall är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare