Är jag som målsägande skyldig att närvara vid huvudförhandling?

Hej,

Jag blev i helgen utsatt för försök till grov stöld. Det var alltså en man som försökte och lyckades få tag i min mobil och plånbok men som sedan gav tillbaka sakerna. Jag var kraftigt berusad under tillfället och som tur var fanns polis/väktare i närheten som kunde hjälpa mig. Nu har jag blivit kallad till rättegång och jag kan kräva ersättning på 5000 kr pga kränkning. Nu till min fråga, kan jag dra in anmälan (har inte fått kallelsebrev ännu) eller inte dyka upp? Vad kan han få för straff om jag ändå skulle gå dit?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brott som faller under allmänt åtal omfattas av polisens skyldighet att utreda alla ärenden som kommit till deras kännedom, en sådan anmälan kan inte dras tillbaka. Om brottet däremot faller under enskilt åtal kan målsäganden själv ta tillbaka sin anmälan och begära att åtalet läggs ned. Grov stöld är ett brott som faller under allmänt åtal, vilket innebär att du som målsäganden inte kan påverka åtalet eller anmälan.

Om du som målsägande blir kallad till domstolen så innebär det att din närvaro kan anses vara av betydelse för utredningen. Åklagaren kan behöva ställa frågor om händelsen eller de skador som uppstått, dessa har bevisvärde. Om du blir kallad så måste du närvara vid huvudförhandlingen, du riskerar annars att behöva betala vite enligt rättegångsbalken 45 kap 15 § (här).

Om du upplever det jobbigt att närvara vid huvudförhandlingen har du rätt att få en stödperson med dig under rättegången. Stödpersonens uppgift är att vara ett moraliskt stöd åt dig och kan bland annat begära paus under pågående förhandling.

Straffskalan för brottet grov stöld återfinns i brottsbalken 8 kap 4 § (här) och är fängelse lägst sex månader och högst sex år. Domstolen gör en individuell bedömning i det enskilda fallet beroende på dess omständigheter. De kan komma att omvandla fängelsestraff till t.ex. böter och villkorlig dom, det är därför svårt för mig att säga exakt vilket straff gärningsmannen riskerar.

Sammanfattningsvis kan du inte ta tillbaka din anmälan eller påverka åtalet när det gäller ett allmänt åtal. Om du blir kallad till huvudförhandling är du skyldig att närvara, annars riskerar du att behöva betala vite.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare