FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/09/2018

Är jag skyldig att betala tillbaka pengar om säljobjektet förstörs vid transport?

Om jag säljer en sak på nätet som privatperson och skickar det med spårbar frakt. Står dessutom i min annons att jag inte ansvarar för postens hantering av paketen. Och paketet kommer fram olyckligt vis söndrigt och innehållet saknas.

Är jag då skyldig att betala tillbaka pengarna till personen i fråga som köpt saken?

Samma fråga ställer jag är jag skyldig att betala tillbaka pengarna för en vara när köparen gör en retur för dom vägrar hämta ut paketet?

Mvh Rebecka

Lawline svarar

Hejsan!

Svaret är på första frågan är nej, du behöver inte betala, du har i annonsen skrivit att du inte ansvarar för hanteringen under transporten. Enligt köplagen 7§ 2st, så står köparen för risken av föremålet redan vid transportens början även om en klausul inte har skrivits.

Andra frågan är svaret också nej, du har ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna pga att köparen inte vill hämta ut paketet. Säljaren har risken för egendomen och kan således inte tvinga dig att ge tillbaka pengarna. Ett köp har således redan gjorts och ansvaret för egendomen har överlåtits till köparen, köpL 12§.

T
revligt helg!

Binh TranRådgivare