Är jag bunden av mitt anbud?

En bekant till mig la ut på Facebook att hon säljer ett par byxor som jag blir intresserad av. Inlägget består av en bild på byxorna och text "Säljer helt nya byxor pga passar ej mig. Säljes för 400 kr eller högsta bud." Jag ville köpa och skickade privat ett meddelande på Facebook till henne och skrev "Köper för 600 kr!", men ångrade mig direkt då jag insåg det var lite för mycket pengar. Jag ringde direkt upp henne och säger att jag vill dra tillbaka mitt anbud. Är jag då bunden av anbudet om hon inte hade hunnit se meddelandet med anbudet?

Och om hon hade läst anbudet innan jag ringde, är jag då bunden av det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln enligt svensk rätt är att anbud och accept är bindande för anbudsgivaren och acceptgivaren, vilket följer av löftesprincipen som regleras i 1 § Avtalslagen. Det finns dock ett lagstadgat undantag från detta vilket anges i 7 § Avtalslagen. Där anges att det finns en möjlighet till återkallelse av ett anbud eller en accept. Återkallelsen är endast giltig om mottagaren tar del av den innan eller samtidigt som denne tar del av anbudet eller accepten.

Du är alltså inte bunden av anbudet om det är så att säljaren inte hade hunnit ta del av det vid tillfället då du kontaktade henne för att återkalla det. Om säljaren å andra sidan hade hunnit ta del av anbudet innan du kontaktade henne så är du bunden av det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare