FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/04/2019

Är jag återbetalningsskyldig för utbetalad pension om jag har flyttat utomlands men inte anmält det till Pensionsmyndigheten?

Jag gifte mig 2017 med en engelsman och vi är bosatta i England. Jag meddelade då skatteverket att jag gift mig och bytt efternamn och trodde att allt var frid och fröjd. Jag uppbär svensk pension som idag är den lägsta. Häromdagen damp det ner ett brev ifrån pensionsmyndigheten om återbetalning av pension sedan juli 2017 med 13,825 sek. Jag fick nästan en chock. Enligt pensionsmyndigheten så ska utlandsbosatta meddela till dem. Jag skrev då till skatteverket som svarade att alla myndigheter även pensionsmyndighen och vissa företag får dessa uppgifter.

Till min fråga vem har rätt, pensionsmyndigheten eller skattemyndigheten? jag anser att de gjort fel och att de bör avskriva skulden med tanke på att det nästan gått två år.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du var pensionär redan innan du flyttade till England. I sådant fall beskrivs det på Pensionsmyndighetens hemsida att man själv måste anmäla alla ändringar som kan påverka sin pension, ex. flyttar utomlands. Att du anmäler sådana ändringar är ditt ansvar och Pensionsmyndigheten kan kräva återbetalning om du fått för mycket pension. Det är alltså inte tillräckligt att Pensionsmyndigheten endast får in dina uppgifter från Skatteverket, då de uppgifterna används för att uppdatera om din folkbokföringsadress och inte direkt är kopplad till bedömningen av hur mycket pension du ska få.

Vilken pension kan du få om du är bosatt utomlands?

När du flyttar utomlands har du alltid rätt till den inkomstgrundande pensionen, oavsett vilket land du bosätter dig i. Om du har rätt till en garantipension kan däremot variera. Som det ser ut idag, får du även din garantipension ifall du bosätter dig inom EU, EES, Schweiz eller Kanada. Detta är grundat på en tillfällig lag som gäller för 2019, efter det är läget ännu under utredning om vad som ska gälla.

Vad du kan göra nu

Du ska ha rätt till pension även om du bor i England, dock har du inte anmält din flytt och därmed möjligen inte haft rätt till pension under den tiden som du har fått utbetalt. Det finns möjlighet att begära omprövning av ett återbetalningsbeslut, en sådan måste ske senast två månader från beslutet meddelades. Dock kan det troligtvis vara svårt att överpröva i ditt fall.

Jag råder dig till att själv titta på Pensionsmyndighetens hemsida här om hur du eventuellt kan överklaga och/ eller kontakta en jurist som kan hjälpa dig vidare. En överklagan förutsätter att de två månaderna ännu inte har löpt ut sedan du fick beslutet. I annat fall vill jag ändå rekommendera att du kontaktar Pensionsmyndigheten om ditt ärende, de kan möjligen erbjuda andra alternativ eller hjälpa dig med din situation. Tänk också på att betala din skuld för att undvika dröjsmålsränta och andra avgifter, även om du skulle vilja gå vidare med en överklagan.

Om du vill komma i kontakt med vår juristbyrå hittar du information om att boka tid här eller går det bra att ringa för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar!

Erica LagerRådgivare