FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/10/2017

Är jag ansvarig för ett fel med motorn på en begagnad bil jag sålde?

Hej,

Jag är privatperson och sålde för ca 1,5 månad sedan en begagnad bil till en annan privatperson.

Under tiden bilen var i vårt ägande så upplevde vi inga fel med bilen, den fungerade som den skulle.

Köparen inspekterade bilen noga och konsulterade med nära bil kunniga vänner, de provkörde bilen och beslutade sig för att köpa bilen.

Nu har köparen hört av sig då han fick problem med bilens motor några dagar efter vår affär. Han vill att vi häver köpet alternativt att vi bekostar reparationen av skadorna.

Vad har vi för juridiskt ansvar i denna fråga och vad är vi skyldiga till att göra i denna situation?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller köp av bilar mellan två privatpersoner är reglerna i köplagen (KöpL) tillämpliga.

Kan bilen anses som felaktig?

Det framgår inte i frågan hur gammal bilen är eller till vilket pris du sålde bilen. Men även fast det rör sig om en begagnad bil så har köparen anledning att förutsätta att motorn ska fungera. Därför kan bilen anses som felaktig. (17 § KöpL)

Köparen har inte rätt att åberopa fel på bilen som han borde ha märkt vid undersökningen innan han köpte bilen. Det verkar dock på din beskrivning som att felet med motorn inte är någonting han borde ha märkt vid undersökningen eftersom varken du, han eller hans bilkunniga vänner märkte felet. (20 § KöpL)

Fanns felet innan köparen fick bilen

Risken för bilen övergick på köparen när han fick bilen i sitt innehav. (13 § KöpL) Du som säljare ansvarar för fel som fanns när du lämnade över bilen, även om felen visar sig först senare. (21 § KöpL)

Om felet uppstod först efter att köparen fick bilen i sitt innehav så är det han som svarar för felet på motorn. (12 § KöpL) Det är köparen som har bevisbördan för att visa att felet fanns redan innan han köpte bilen. Detta verkar kunna bli svårt för honom att bevisa eftersom han inte märkte någonting vid undersökningen eller testkörningen och du inte haft något problem med motorn.

Köparen meddelade dig om felet för sent

Jag tolkar din fråga som att du sålde bilen för 1,5 månad sedan men köparen hörde av sig om problemet först nu, trots att han upptäckte felet bara några dagar efter köpet.

Enligt 32 § KöpL får köparen inte åberopa att det är fel på motorn om han inte meddelar dig inom skälig tid efter att han upptäckt felet. Att köparen väntade nästan 1,5 månad med att höra av sig om felet bör inte anses vara inom skälig tid. Om köparen skulle kunna bevisa att felet förelåg innan han fick bilen, har han alltså ändå meddelat dig om felet för sent för att du ska bli ansvarig.

Du är inte ansvarig

Utifrån den information du uppgav i frågan har köparen inte rätt att häva köpet och du inte är ansvarig för att bekosta reparationen. Du har alltså inget juridiskt ansvar för felet med motorn.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare