Är innehållet i en annons bindande?

Hej!

En butik gick ut med en annons om att de säljer ett begränsat antal MacBookAir med 15 tums skärm för 1375:00 kr. Jag var snabb dit och rusade in i butiken och hann få fatt i en dator. I kassan stämplas den in för 13750 kr vilket jag absolut inte hade råd med. Jag visade fram annonsen och hävdade att detta var ett anbud som de måste stå för. Har jag rätt? Och vilken lag samt paragraf borde jag refererat till?

Väldigt tacksam för svar och hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att Sverige utgår från en anbud/accept modell (Se avtalslagen, AvtL 1 §). Således krävs det att butiken i det här fallet har lämnat ett anbud till dig och som du accepterar, ett avtal har då kommit till stånd.

Dock så utgår det från att företagets annons var ett faktiskt anbud i avtalslagens mening. För att ett erbjudande ska anses vara ett bindande anbud krävs att den är riktad till en bestämt adressat. En annons som riktar sig till allmänheten kan då inte vara ett bindande anbud. Annonsering till allmänheten brukar istället betecknas "utbud".

Vad innebär då detta?
Det innebär att butiken inte är bunden av annonsens erbjudande om datorn. Ska man prata om avtalsrättsliga termer brukar man säga att när en kund vill köpa en vara betecknas som ett anbud och att butiken accepterar betalningen blir då en accept.

Utöver vad jag nämnt ovan kan jag även tillägga, att butiker i liknande annonseringar brukar reservera sig från felskrivningar och exempelvis att varan tar slut.

Avslutningsvis vill jag säga att det blir nog tyvärr svårt att använda juridiska resonemang till att binda butiken till att priset på 1375 kr gäller för datorn.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare