Är hyresvärden skyldig att erbjuda en ersättningslägenhet?

Vad har för hyresvärd för skyldigheter för en skada som man inte själv orsakat?

Hej!

Jag bor i en hyresrätt och min granne hade en vattenläckage som läckte in i min lägenhet. Hyresvärden säger att det är mitt försäkringsbolags ansvar att vi hittar en ny lägnhet att bor i under tiden reperationer genomförs på min lägenhet. Men mitt försäkrningsbolag säger att den jag och min hyresvärd skyldighet att lösa en evakueringslägenhet. Vem är det som har rätt eller vad säger lagen om detta? All hjälp skulle uppskattas.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det är 12 kap. Jordabalken som behandlar hyresfrågor.

I lagen finns det ingen bestämmelse som säger att en hyresvärd är skyldig att erbjuda en ersättningslägenhet till hyresgäster vars lägenheter drabbats av skador som behöver repareras. Däremot har man som hyresgäst rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som lägenheten är i bristfälligt skick (12:11 JB).

Mitt råd är att du pratar med hyresvärden. Om det uppkommer en tvist mellan dig och hyresvärden kan du få hjälp av hyresnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare