Är grannen bunden av sitt köpeavtal med mig?

Hej! jag skulle köpa ett akvarium av min granne. Priset var 600 kr, vilket jag accepterade. Jag skulle bara gå hem och hämta pengar. Hemma fick jag ett telefonsamtal så det dröjde drygt en halvtimme innan jag var tillbaka. Då hade grannen sålt akvariet till en person som hade erbjudit 650 kr i telefon.

Frågan är hade grannen rätt att sälja akvariet eller hade han träffat ett avtal med mig?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns en princip inom juridiken som heter Pacta Sunt Servanda, vilken innebär att avtal ska hållas. Avtal kommer till stånd genom anbud och accept. I ert fall har din granne gett dig ett anbud om att köpa akvariet för 600, vilket du har accepterat. Detta innebär att ett avtal har träffats och dessa ska som sagt hållas. Då grannen är bunden av avtalet med dig får hen inte träffa avtal med någon annan om att sälja akvariet, detta ska ju enligt avtalet gå till dig.

Det undantag som skulle kunna vara tillämpliga i ert fall är om du och grannen uttryckligen bestämt att du skulle komma tillbaka om max 10 minuter eller liknande. Om grannen har sagt att du var tvungen att betala snabbt för att avtalet ska gälla, eller om detta tydligt framgick, så skulle det vara okej för hen att sälja det till någon annan om du inte betalar inom denna tid. På frågan låter det dock inte som att något sådant har sagts. Att du har varit borta under en halvtimma ses förmodligen inte tillräckligt länge för att din granne ska få ingå avtal med någon annan, även om du sagt "jag är snart tillbaka" eller liknande. Om du exempelvis inte hade kommit tillbaka alls under den dagen eller dagen därpå hade grannen däremot antagligen inte ansetts bunden av avtalet längre utan kunnat sälja akvariet till någon annan. Det skulle också kunna vara så att grannen sagt att du får köpa akvariet för 600 kr så länge det inte ringer någon och erbjuder mer medan du hämtar pengarna. I detta fall skulle grannen få acceptera telefonbudet, fastän ni ingått avtal. Det beror helt enkelt lite på hur ni har uttryckt er och omständigheterna i fallet.

Om det framgick att du skulle vara tillbaka med pengarna MYCKET SNART skulle man eventuellt kunna se det som att grannen inte längre var bunden vid ert avtal efter en halvtimme. Jag tycker dock att det mesta pekar mot att grannen fortfarande VAR bunden och att hen inte fick sälja akvariet till någon annan eftersom du var tillbaka så pass fort.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Om du undrar något ytterligare får du gärna ställa din fråga i kommentarsfältet nedan!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare