FrågaAVTALSRÄTTGåva14/11/2019

Är gåvor skattefria? Behövs gåvobrev vid penninggåva?

Hej.

Mina svärföräldrar vill ge oss lite pengar i form av en gåva.Det handlar om typ. 400.000 kr. så

jag undrar om jag kommer betala nån skatt på pengar eller är det skatte fri.Ska man skriva nån form

av gåvo brev eller går man bara till banken och överför pengar? Kommer det påverka min inkomstdeklarasion

när det blir dags att deklarera?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är gåvan skattefri?

Frågan rör inkomstskatt som regleras i inkomstskattelagen (IL). Vad som är skattefritt hittar du i 8 kap. IL. Gåvor är sedan år 2005 skattefria enligt 8 kap. 2 § IL. Det betyder att man inte behöver betala skatt för gåvor. Din inkomstdeklaration kommer alltså inte påverkas av gåvan du får av dina svärföräldrar.

Det viktiga är att gåvan ni får är en ren gåva på så sätt att dina svärföräldrar inte förväntar sig en motprestation för gåvan.

Behövs det något gåvobrev för att gåvan ska vara giltig?

Krav på gåvobrev finns för fast egendom enligt 4 kap. 1 § och 29 § Jordabalken.

Pengar är lös egendom. Det innebär att det inte krävs något gåvobrev för att en gåva bestående av pengar ska anses vara giltig. Beloppet på gåvan har ingen betydelse för huruvida gåvan anses giltig eller inte. Gåvan anses vara fullbordad när mottagaren får pengarna på kontot eller i handen enligt 2 § Gåvolagen.

Även fast att det inte krävs något gåvobrev för att gåvan ska vara giltig i ert fall kan det finnas skäl för att upprätta ett gåvobrev. Ett gåvobrev kan vara bra att ha om gåvan är förknippad med villkor, som bevis på gåvan fullbordats eller om gåvan ska utgöra enskild egendom. Att något är enskild egendom innebär att mottagaren av gåvan inte behöver dela med sig av pengarna vid en eventuell skilsmässa.

Om ett gåvobrev skulle vara av intresse kan du på vår hemsida enkelt upprätta ett gåvobrev via vår tjänst.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Narin MelazadeRådgivare