Är försvarsspray lagligt i Sverige?

Hej, jag har en fråga gällande försvarssprej/pepparsprej. Är det själva pepparextraktet OC som gör en självsförsvarssprej olaglig, eller är det något annat? har försökt leta reda på detta, men lagen definierar inte detta exakt. Dock så nämner många sidor att vilken sprej som helst är laglig bara att det inte innehåller OC.

Mvh

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I Sverige är det lagligt att använda sig av licensfri försvarsspray. Dessa OC-fria sprayer är helt licensfria och får bäras fritt av vem som helst.

Brukande av sprayen
Användning av försvarssprayen får endast ske under nödvärn vilket betyder att det endast får brukas när det föreligger hög risk om egen skada eller om det finns en livshotande risk. I regel brukar det alltid vara okej att använda försvarssprayen i självförsvar.

Pepparspray med OC
Det finns pepparspray som innehåller pepparextrakt (OC), dock krävs det tillstånd av Polisen för att få bära denna typen av spray i Sverige.

Mitt råd till dig
För att få vidare klarhet i din fråga hur klassificeringar har gjorts skulle jag rekommendera dig att vända dig till polisstationer som hanterar vapenlicens, kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas du fått lite hjälp på vägen!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare