Är ett testamente giltigt om ett vittne har avlidit

Hej, jag har för länge sedan skrivit ett testamente. Ena vittnet till testamentet har avlidit. Jag behöver väl inte skriva om testamentet? Ett testamente är väl giltigt även om vittne avlidit?

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom testamentsvittnen ska vara närvarande vid upprättandet av ett testamente så blir inte ett testamente ogiltigt om ett vittne avlider eftersom denna var vid liv när testamentet upprättades. Således har du rätt i att ett testamente är giltigt även om ett vittne har avlidit. Svaret blir således att testamentet är giltigt.

Nedan kan du se ett mer detaljerat svar om testamentsvittnen:

Huvudregeln är att ett testamente ska upprättas skriftligt, se 10 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1). Den som upprättar testamentet ska skriva under det i närvaro av två vittnen. Dessa vittnen är vad man kallar solennitetsvittnen, vilket menas med att deras närvaro är en förutsättning för att ett testamente ska vara giltigt. Vittnena ska samtidigt vara närvarande och bekräfta testamentet med sina namn.

Hoppas detta svar gav klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare