Är ett överlåtelseförbehåll skydd mot utmätning?

Hej! Min son vill överlåta en bil på mig när han flyttar utomlands. Jag har löneutmätning och undrar om man kan skriva ett överlåtelsförbehåll så att kronofogden inte kan ta bilen? Och hur skriver man i så fall ett sådant? Tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser som reglerar utmätning och överlåtelseförbehåll regleras i Utsökningsbalken (1981:774)

En bil utgör lös egendom och huvudregeln är att all lös egendom kan utmätas av Kronofogden (4 kap. 17 § utsökningsbalken).

Om en lös sak ges som gåva, kan ett överlåtelseförbehåll skrivas. Detta är ett undantag till ovan skrivna huvudregel och innebär att egendomen inte får överlåtas. En sak som inte får överlåtas pga. av ett överlåtelseförbehåll kan inte heller utmätas av Kronofogden (5 kap. 5 § utsökningsbalken).

Du och din son behöver skriva ett gåvobrev, som innehåller ett överlåtelseförbud. Mitt råd till dig vid utformandet av gåvobrevet är att ni tydligt uttrycker att det rör sig om en gåva, vem som är gåvogivare och gåvomottagare, vilken exakt sak det rör sig om och att det finns ett förbud mot överlåtelse av bilen. Eftersom ett sådant avtal måste uppfylla en del krav för att bli giltigt och juridiskt korrekt är mitt råd till dig att kontakta en jurist som hjälper er med detta. Jag rekommenderar er att kontakta jurister här på Lawline som kan hjälpa er att upprätta ett sådant gåvobrev till ett fast pris. Det gör ni här.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Michelle KomulainenRådgivare