Processen för att bestrida en skuld
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline. Jag kommer att beskriva den legala processen för att driva in en skuld, och vad du kan göra i din situation. I slutet finns råd på vad du kan göra.
Process för att driva in skuld
Den som är skyldig pengar kallas gäldenär, och den som är berättigad pengar kallas borgenär. Om gäldenären inte betalar skulden när den förfaller, trots skriftligt krav från borgenären, kan borgenären gå vidare till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med att driva in skulden. Borgenären kan där ansöka om betalningsföreläggande. Det innebär att Kronofogden inte prövar om skulden faktiskt är riktig eller inte, de skickar endast ut föreläggande till gäldenären om att borgenären vill ha betalt. Ett betalningsföreläggande kan endast ansökas om skulden är förfallen till betalning och avser pengar (1-2 §§ Lag om betalningsföreläggande och handräckning).
Om gäldenären accepterar föreläggandet, eller varken bestrider eller betalar kravet, kan föreläggandet användas som en exekutionstitel (3 kap. 1 § Utsökningsbalken) som gör det möjligt för Kronofogden att utmäta egendom från gäldenären. Om gäldenären däremot bestrider kravet från borgenären måste borgenären driva ärendet vidare till tingsrätten, där domstolen i en huvudförhandling måste fastställa att skulden existerar och är förfallen. Ett sådant domslut blir också en exekutionstitel, vilket gör det möjligt för Kronofogden att driva in skulden på diverse sätt, exempelvis genom utmätning.
Om du har fått ett betalningsföreläggande är det därför väldigt viktigt att du bestrider skulden. Om skulden har lagts in hos Kronofogden trots att du inte blivit uppmärksammad på den, kan det vara att det skett en felaktig delgivning. Om du bestridit skulden på korrekt vis kan inte Kronofogden göra något, särskilt inte utföra en utmätning. Om skulden är bestridd måste den som vill ha betalt av dig gå till domstol för att fastställa skulden i en rättegång.
Delgivning
Vanlig delgivning sker genom att handlingen skickas eller lämnas till delgivningsmottagaren. Mottagaren måste bekräfta att handlingen har tagits emot. Delgivning har skett när delgivningsmottagaren har tagit emot handlingen. Som bevis på att handlingen har tagits emot ska mottagaren skriva under och skicka in ett delgivningskvitto till myndigheten. Mottagaren kan också bekräfta elektroniskt eller muntligen att han eller hon har mottagit handlingen.
Muntlig delgivning sker genom att innehållet i den handling som ska delges läses upp för delgivningsmottagaren. Vanligen skickas eller lämnas handlingen därefter till delgivningsmottagaren, under förutsättning att detta är möjligt eller inte är onödigt. Delgivning anses ha skett när innehållet i handlingen har lästs upp för delgivningsmottagaren.
Förenklad delgivning innebär att myndigheten först skickar den handling som ska delges och nästa arbetsdag skickar ett kontrollmeddelande om att handlingen har skickats. Vid förenklad delgivning behöver mottagaren inte skicka in något bevis på att handlingen har mottagits. En förutsättning för att använda förenklad delgivning är att delgivningsmottagaren har fått information om att delgivningssättet kan komma att användas genom att ha fått dokumentet "Information om förenklad delgivning". Information om förenklad delgivning lämnas vanligen av myndigheten i samband med att ett mål eller ärende inleds. Delgivningsmottagaren anses delgiven när två veckor har förflutit från det att handlingen skickades.
Utslag
Utslag meddelas i de fall där man inte har invänt mot det krav som man fått i ett mål om betalningsföreläggande eller vanlig handräckning (42 § första stycket lag om betalningsföreläggande och handräckning). Vad detta innebär är att man måste följa/betala det som framgår av utslaget. Underrättelse om utslaget ska som huvudregel sändas genast till parterna (44 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).
Om du är missnöjd med utslaget i ett mål om betalningsföreläggande eller vanlig handräckning kan du:
- Ansöka om återvinning (52 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Vad detta innebär är att du omprövar utslaget i domstol. Denna ansökan ska skickas in skriftligen till kronofogdemyndigheten inom en månad från utslagets datum (53 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Du måste i vart fall betala det som utslaget kräver även då du ansöker om återvinning.
- Överklaga utslaget hos tingsrätten inom tre veckor från utslagets datum (55 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Överklagandet ska lämnas in skriftligen (18 kap. 1 § första stycket utsökningsbalken).
Övrigt
Det är endast Skatteverket som kan utföra en utmätning. Det är inget som borgenären på något sätt själv kan göra. Att kontakta din nuvarande hyresvärd är inte olagligt i sig, men att pressa denne för att få igenom utmätning snabbt är inte korrekt — det är Kronofogdens uppgift att göra det enligt lagstadgad process.
Enligt lagen är viss folkbokföringsinformation offentliga handlingar, vilket betyder att borgenären inte behöver ha något kontakt hos Skatteverket, han kan istället begära ut handlingar gällande dig via sedvanlig myndighetskommunikation.
Vad du bör göra
Kontakta Kronofogden. Se efter hur delgivningen skedde, när den skedde och på vilket vis. Om delgivningen inte skett på rätt vis kan inte betalningsföreläggandet göras gällande. Om du fått ett utslag utan att ha kunnat bemöta kravet (och delgivningen är giltig), kan du ansöka om återvinning. Detta innebär att målet går till tingsrätten, och du får chansen att bestrida hela eller delar av skulden. Där kan du invända att du endast erkänner 12 000 kr av skulden. Om utslag inte ännu skett, skicka in en formell invändning till Kronofogden.
I övrigt är det bra om du dokumenterar allt. Behåll kvitton på färginköp, sms/mail-konversationer med hyresvärden, vittnesmål från grannar eller andra hyresgäster. Skriv ner allt han gjort, inklusive hotfulla samtal till din nuvarande hyresvärd.
Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Med vänlig hälsning,