Är ett norskt äktenskapsförord giltigt i Sverige?

Att upprätta ett äktenskapsförord gällande en bostadsrätt som jag ärvt av min mor, vi har varit gift i 15 år i Norge och har äktenskapsförord där. Men efter vad jag förstår måste vi upprätta ett nytt i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I lag om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållande (LIMF) kan lösningen hittas till din fråga. Det framgår nämligen av 5 § LIMF att en rättshandling (t.ex. ett äktenskapsförord) som har upprättats och stämmer överens med det lands lag där det den vidtogs också ska vara giltig här i Sverige.

Om äktenskapsförordet stämmer överens med norsk lag och är giltigt enligt formkraven enligt norsk lag, så ska det också anses vara giltigt här i Sverige. Ni behöver således inte upprätta något nytt äktenskapsförord såvida det första är giltigt enligt norsk lag.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare