Är ett muntligt anställningsavtal bindande?

Hej,

Jag har fått ett muntligt jobberbjudande som jag accepterade direkt (över telefon). På grund av denna tackade jag nej till ett annat arbete. Några dagar efter att jag tackade ja skulle vi diskutera tider jag skulle jobba. Då sade jag, som det framkom i intervjun, att jag inte kunde jobba augusti men då var det plötsligt ett problem. Personen säger att hon måste titta tillbaka och se hur hon ska lösa det. Dagen innan jag ska börja hör jag av mig och frågar hur vi gör och får då informationen att jobbet har gått till någon annan (märkbart att jag inte fått någon information om detta innan jag frågade). Nu kan inte jag skaffa ett annat jobb eftersom informationen kom så pass sent. Har företaget rätt att göra så - vi har ju ett muntligt avtal och såvida jag vet finns det inga formkrav på hur ett anställningsavtal ska utformas?

(Dessutom jag har meddelande där de frågar när jag kan börja och liknande efter att jag accepterade jobbet)

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inget formkrav för anställningsavtal, detta innebär att även ett muntligt avtal är bindande. Som med alla avtal så är utgångspunkten att avtal ska hållas. Din arbetsgivare har som utgångspunkt alltså inte rätt att ändra avtalet utan att förhandla med dig som arbetstagare innan. Det finns dock villkor i anställningsavtalet som har karaktären av ensidiga utfästelser från arbetsgivarens sida (typexemplet på detta är att arbetsgivaren bjuder arbetstagarna på kaffet på arbetsplatsen) och dessa kan hen ändra utan att förhandla om ändringen.

Det som är problemet när det endast finns ett muntligt avtal är att det blir bevissvårigheter, ditt ord kan stå mot arbetsgivarens och det är svårt för mig att ge dig ett svar på vem av er som har starkast position i frågan.

Ifall du är medlem i en facklig organisation så råder jag dig att ta kontakt med dem. Försök även att få anställningsavtalet påskrivet. Finns det något skriftligt (mail, sms eller dylikt) mellan dig och arbetsgivaren där denne bekräftar att anställningsavtalet ska gälla? I ditt fall har du meddelanden där detta företag frågar dig om nr du kan börja, men har du meddelanden på när de säger till dig när du börjar jobbet och vilka tider du jobbar. För detta hade kunnat hjälpa dig i bevisningen. En skriftlig bekräftelse skulle förbättra din position avsevärt!

Försök att till nästa gång du blir erbjuden ett jobb att skriva på anställningsavtal så fort du kan för att det skall vara bindande och bättre för din egna skull då du slipper bevissvårigheter.

Om du vill ha kontakt med någon av våra mycket duktiga jurister för att eventuellt ta denna fråga vidare så kan du boka en tid här.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Vänligen,

Maryam NaqqarRådgivare