Är erbjudanden bindande?

Hej,

Jag var och åkte go-cart med min syster en onsdag 11:45. Några dagar senare berättar en kompis som åkt där tidigare att på onsdagar är det 2 för priset av 1 mellan 11:00-16:00.

Jag tittade på deras hemsida och ser att det stämmer om man åker på drop-in som vi gjorde. Priset för en var 320 kr. Vi betalade alltså 640 kr.

Vad gäller här? Måste företaget följa sina bestämmelser och erbjudanden? Jag tycker det är fullt att inte ge det som gäller till alla och utnyttja att jag inte tittat på hemsidan.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna avtalslagen (AvtL).

För att ett avtal ska vara bindande krävs det ett anbud och en accept. I sig självt är båda anbudet och accepten bindande, och stämmer dessa överens har ett bindande avtal kommit till stånd (AvtL 1 §).

Lite förenklat kan sägas att ett anbud är en uppmaning till köp eller erbjudande att sälja något, ex. vill du köpa min sko för 30 kronor? Accept är svaret "ja" på detta anbud.

Anbudet är bindande för den som givit det, och accepten är bindande för den som givit det.

Det är enkelt att tro att erbjudandet på hemsidan är att ses som ett anbud, och att det då skulle vara bindande för företaget, så är dock inte fallet. För det ska vara fråga om ett anbud krävs det bland annat att det ska vara riktat mot en avgränsad mängd personer. Ett erbjudande på en hemsida är inte riktat mot en avgränsad mängd personer, utan antalet som har tillgång till detta är obegränsat. Det är då inte fråga om ett anbud från företagets sida, det är istället fråga om utbud – vilket inte är bindande.

Slutsats och råd

Eftersom erbjudandet inte är att ses som ett utbud istället för anbud är det inte bindande för företaget. De måste då inte fullfölja detta.

En helt annan sak är att företag vill ha nöjda kunder och att kunderna ska kunna lita på att det utannonserade priset gäller. Har du kvitto som bevisar att du var där en onsdag kl. 11:45 råder jag dig till att återvända och påtala detta. Företaget har ingen skyldighet att återbetala hälften av summan – men ofta finns en vilja att leva upp till sina erbjudanden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare