Är en idrottsförening som betalar ut ersättning till spelare en arbetsgivare?

Är en idrottsförening som betalar ersättning till sina spelare enligt kontrakt att anse som en arbetsgivare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Det spontana svaret på din fråga blir ja. Jag ser ingen anledning till att idrottaren inte skall betraktas som anställd. De områden där detta kan anses få betydelse är väl gällande anställningsskydd, skatter, sjuklön samt socialförsäkring. Någon egentlig definition av anställd finns inte i svensk rätt men det som avgör mest är förmodligen skattereglerna.

Idrottsföreningen är enligt mig att anse som arbetsgivare eftersom det är föreningen som skall betala arbetsgivaravgifter för att de betalat ut lön till spelare.
Det framgår av Inkomstskattelagen 10:1 att det som en spelare får ut i form av lön för sitt arbete skall beskattas i inkomstslaget tjänst. Oavsett hur ersättningen benämns i avtalet så kommer den helt enkelt vara spelarens inkomst från tjänst och på den skall arbetsgivaren (dvs föreningen) betala arbetsgivaravgifter enligt Socialavgiftslagen 2:1.
Det finns ett litet undantag till detta i Socialavgiftslagen 2:19 om det är så att ersättningen är mindre än hälften av ett prisbasbelopp, då behöver inte arbetsgivaravgifter betalas. (Det framgår även här på SKV hemsida).

Även på tävlingsvinster som uppgår till vissa värden skall det betalas både skatt och arbetsgivaravgifter.

Eftersom spelaren betalar skatt på inkomsten enligt inkomstskattelagen och föreningen skall betala arbetsgivaravgifter så bör även spelaren anses vara anställd om man ser till exempelvis socialförsäkringslagstiftning och sjuklönelagstiftning.

Man kan i teorin även skapa en konstruktion där idrottsföreningen är att anse som uppdragsgivare och där spelaren är registrerad för F-skatt och betalar sina egna arbetsgivaravgifter. Då kallas det istället för egenavgifter och spelare blir då sin egen arbetgivare på sätt och vis.

Jag hoppas att detta besvarar din fråga annars får du kommentera nedan om jag missat någon aspekt du undrade över.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare