FrågaAVTALSRÄTTGåva02/02/2020

Är en gåvoutfästelse avseende fast egendom bindande?

Stämmer det att Gåvobrev som avser en framtida händelse att ge bort ett hus (fast egendom) ses som en Gåvoutfästelse? Och stämmer det då Gåvoutfästelse avseende fast egendom gäller ej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gåvor av fast egendom finns i 4 kap. jordabalken (JB). Vissa krav måste vara uppfyllda för att en gåva av en fastighet ska vara giltig. Gåvobrevet måste vara skriftligt, undertecknat av gåvogivaren och gåvotagaren, innehålla en överlåtelseförklaring och en uppgift om vilken fastighet som ges bort (4 kap. 1 § första stycket JB och 4 kap. 29 § JB). Överlåtelseförklaringen innebär att gåvogivaren skriver att han/hon önskar att ge bort fastigheten till gåvotagaren. Fastighetsbeteckningen ska finnas med i gåvobrevet. Ett gåvobrev som inte uppfyller dessa krav är ogiltigt (4 kap. 1 § tredje stycket JB och 4 kap. 29 § JB).

En gåvoutfästelse (ett löfte om gåva) som inte uppfyller dessa krav är alltså inte bindande. Gåvotagaren kan inte på grund av löftet tvinga fram gåvan av fastigheten. Gåvan blir bindande för parterna först då jordabalkens formkrav är uppfyllda.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Jakob OsmoRådgivare