FrågaAVTALSRÄTTFormkrav01/09/2017

Är en fullmakt giltig där den ej är bevittnad?

Hej!

Är en fullmakt giltig där den ej är bevittnad?

Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fullmakt kan vara giltig även om den inte är bevittnad
En fullmakt har inga formkrav enligt lagen och kan därför vara giltig oavsett om den är muntlig eller skriftlig, undertecknad eller inte, bevittnad eller inte. I bevishänseende är det däremot fördelaktigt att fullmakten är skriftlig med en bevittnad underteckning. Detta för att i en eventuell tvist kunna bevisa riktigheten/giltigheten.

Även om det inte är ett krav enligt lagen så kan motparten (den som fullmakten uppvisas för) fortfarande kräva att fullmakten är bevittnad för att vara giltig. T.ex. kräver banker normalt sett alltid att en fullmakt är bevittnad för att försäkra sig om att utbetalning sker till rätt person.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare