Är egendom som har gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord fortfarande enskild om man gör en bodelning under äktenskapets gång?

Hejsan,

Jag och min make skrev ett äktenskapsförord år 2015 där vi bestämde att huset/villan vi bor i nu skall vara enskild egendom. Kort därefter ångrade vi oss och ville såklart att egendomen skulle vara gemensam! Vi gjorde då en boendedelning och undrar nu om egendomen är gemensam eller om äktenskapsförordet gäller ang egendomen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är all egendom giftorättsgods, det vill säga sådant man ska dela lika på vid en bodelning (7 kap 1 § ÄktB). Egendom kan dock göras till enskild genom exempelvis äktenskapsförord, något ni har upprättat (7 kap 2 § 1 st 1 p ÄktB). Huset/villan ni bor i ska alltså utgöra enskild egendom i en bodelning och endast tillfalla den maken som fått detta som sin enskilda egendom.

I din fråga berättar du att ni efter att äktenskapsförordet upprättades gjorde en bodelning där ni delade lika på huset. Detta innebär att ni nu äger hälften av huset var. I och med att ni fortfarande har ett äktenskapsförord där det står att huset ska utgöra X:s enskilda egendom så gäller detta fortfarande. Huset har alltså inte gått över till att vara giftorättsgods för att ni bodelade i förväg. Bodelningen förändrade endast vem som ska anses vara ägare just nu, ni äger nu huset båda två tack vare bodelningen. Detta har ingen betydelse för om huset ska betraktas som giftorättsgods eller enskild egendom i en framtida bodelning. I och med att ni har ett giltigt äktenskapsförord är huset alltså fortfarande enskild egendom vid en eventuell bodelning.

För att göra huset till giftorättsgods igen (det vill säga egendom som ska delas lika mellan er vid en bodelning) måste ni återkalla äktenskapsförordet genom att upprätta ett nytt. Ni kan i äktenskapsförordet skriva att huset ska vara giftorättsgods istället och att det gamla äktenskapsförordet ska gälla i övrigt. Ni anmäler detta till Skatteverket, precis som det gamla äktenskapsförordet. Behöver du hjälp med upprättande av äktenskapsförord rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att er bodelning endast förändrade vem som äger vad just nu, under ert förhållande med andra ord. Om ni någon dag skiljer er eller någon avlider kommer ni att behöva göra en ny bodelning. Eftersom ni har ett äktenskapsförord som säger att huset ska vara enskild egendom så är det detta som gäller. Att ni gjort en bodelning efter att äktenskapsförordet upprättades spelar ingen roll i detta avseende. För att göra huset till giftorättsgods/gemensam egendom måste ni upprätta ett nytt äktenskapsförord där detta står.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare