FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/02/2021

Är dom, domslut och domskäl synonyma begrepp?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begreppen tar sikte på olika saker. Det är därför inte synonymer.

Dom är en domstols slutliga, formella avgörande i saken. I domen finns domslut och domskäl.

Domslut är det formella beslutet som fattas av en domstol efter en rättegång. Domslutet ingår i domen. Det är domstolens avgörande i frågan. Det kan till exempel vara att domstolen beslutar att döma den tilltalade till straff.

Domskäl är domstolens motivering till ett domslut, och ingår i domen. I domskälen redogör domstolen för sin bedömning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare