FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut30/06/2020

Är det tillåtet att rulla en släpkärra för hand på ett gångservitut?

Hej,

Får man rulla en släpkärra för hand på en GÅNGVÄGSERVITUT.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om servitut finns i 14 kap. Jordabalken.

Ett servitut innebär att en ägare av en fastighet upplåts rätt att för särskilt ändamål nyttja en annan fastighet (1 §). Servitutet upplåtes skriftligen av den senare fastighetens ägare, den så kallade tjänande fastighetens ägare. I servitutet ska båda fastigheterna anges samt ändamålet med upplåtelsen (5 §). Därutöver kan andra villkor avtalas skriftligt eller muntligt mellan fastighetsägarna.

Vad som gäller i ert specifika fall är svårt för mig att bedöma eftersom jag inte vet varken vad som står i servitutupplåtelsen eller vad ni har kommit överens om i övrigt. Eftersom du benämner servitutet som ett "gångvägservitut" tolkar jag det dock som att servitutet inte gäller för att t.ex. köra en bil utan enbart för att passera via gång. Att då rulla förbi med en släpkärra, även om det bara sker någon enstaka gång, kan kanske anses som stötande eftersom sådana ofta är i samma storlek som en bil och dessutom har hjul som skulle kunna ge oönskade påverkningar på marken/gräsmattan/vägen.

Som sagt är dock svårt mig att göra någon närmare bedömning, mitt råd till dig att tala med den tjänande fastighetens ägare och se om ni kan komma överens om en lösning. Titta också på servitutupplåtelsen och andra eventuella avtal om servitutet för att se om det finns något reglerat om detta.

Lawline RådgivareRådgivare