Är det tillåtet att ha dubbelt medborgarskap?

Hejsan.Jag är född i Sverige..men.har en spansk mamma.Har jag rätt att få ha ett spansk.bedborgarskap och behålla mitt svenska?Är 43 år...tänkt på detta länge men aldrig gjort ngt år saken.mvh mobica

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bakgrund

Sverige tillåter dubbelt medborgarskap. Dubbelt medborgarskap innebär att du är medborgare i mer än ett land. En svensk medborgare som blir medborgare i ett annat land kan få behålla sitt svenska medborgarskap. Vissa länders lagstiftning tillåter dock inte dubbelt medborgarskap.

I ditt fall

Svenska regler godkänner att du blir medborgare i Spanien och samtidigt behåller ditt svenska medborgarskap. Avgörande för om du kan ha medborgarskap i både Sverige och Spanien är därför om spansk lagstiftning tillåter dubbla medborgarskap. Det är av den anledningen nödvändigt för dig att kontrollera detta.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare