Är det tillåtet att generera "falsk" trafik till en annons på en webbsida?

En sajt-ägare kan tjäna väldigt mycket på den besökstrafik denne lyckas attrahera till domänen bakom en annons på hans sajt. Finns det en lag som menar att besökare till en webbsajt måste klicka på sajtens reklam annonser för att trafiken från annonsens webbplats ska räknas som att den nått besökaren? Är det med andra ord otillåtet för en sajt-ägare att generera trafik från domänen bakom en annons utan att besökaren klickar på annonsen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är inte säker på att jag helt och hållet förstår din fråga. Så som jag uppfattar frågan undrar du huruvida det är tillåtet att skicka besökare vidare till din annonsör, trots att besökaren inte har klickat på annonsörens annons (t.ex. genom ett javascript som omdirigerar besökaren, alternativt öppnar annonsörens hemsida i en ny flik).

Först kan jag nämna att det inte finns någon lag som uttryckligen förbjuder detta. Vad som i första hand är avgörande är vad du och annonsören har avtalat om. Även om detta inte uttryckligen har angivits i avtalet är det enligt min mening underförstått att ett "pay per click"-arrangemang innebär att besökaren aktivt måste klicka på annonsen. Det kan alltså utgöra ett avtalsbrott att skicka trafik till annonsören om dessa besökare inte själva har klickat. Annonsörer betalar ju i regel per besökare som har visat ett intresse för det som annonsen förmedlar. Har annonsören och publicisten genom avtal beslutat att upplägget ska se ut på det sätt du beskriver finns det dock inga hinder mot att förmedla trafik på detta sätt.

Så för att kort besvara din fråga: Enligt min mening är upplägget du beskriver inte tillåtet eftersom upplägget inte överensstämmer med det sedvanliga inom webbannonsering och därmed utgör ett avtalsbrott. Avtalsbrott kan innebära att den som har brutit mot avtalet blir skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden i värde mellan priset för det avtalade klicket och priset för ett "falskt" klick.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare