Är det tillåtet att byta en hyresrätt mot en bostadsrätt?

Min man har flyttat in på ett demens boende. Jag sitter nu i en 5 rok hyresrätt vill byta. Har möjlighet att byta med en trångbodd barnfamilj som bor i en bostadsrätt. Kan dom få mitt kontrakt är frågan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din situation gällande byte av din hyresrätt regleras i hyreslagen, vilket är 12 kap Jordabalken. (JB) Jag kommer därför att använda mig av reglerna i hyreslagen när jag besvarar din fråga.  I mitt svar utgår jag ifrån att du hyr lägenheten i första hand.

Byte av hyresrätt

I hyreslagen finns möjlighet för en hyresgäst att överlåta lägenheten om hyresvärden godkänner det. (12 kap 32 § JB) Alternativt kan hyresgästen ansöka om hyresnämndens tillstånd, där det krävs beaktansvärda skäl för bytet. (12 kap 35 § JB) Sådana skäl kan vara att man som hyresgäst behöver en mindre lägenhet på grund av ändrade ekonomiska förhållande eller en lägenhet med lägre hyra. I din situation bör det därför föreligga beaktansvärda skäl. Dessutom ska bytet ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden, vilket innebär att den nya hyresgästen ska kunna betala hyran och vara skötsam.

Hyresrätt mot hyresrätt

Dock gäller att byte av hyresrätt endast kan göras mot en annan hyresrätt. Därför kan du tyvärr inte byta boende med den aktuella barnfamiljen. Om du däremot hittar någon som bor i en hyresrätt är det möjligt med ett byte. Utöver grundkraven som nämns ovan är det viktigt att tänka på att ingen ersättning får utges i samband med bytet, samt att både du och den du byter med bör ha bott i sina lägenheter i minst ett år. (12 kap 35 § JB)

Sammanfattning

Som hyresgäst går det inte att byta lägenheten mot en annan bostadsrätt, utan bytet ska ske mot en annan hyresrätt. Inför eventuellt byte kan du och den du byter med börja med att fråga era hyresvärdar om tillstånd för bytet. Om någon av hyresvärdarna inte ger sitt medgivande måste ni båda söka tillstånd hos hyresnämnden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare