Är det tillåtet att beställa mord?

Vad händer om nån beställer ett mord ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om "beställning" av mord och i detta fall är det framförallt brotten anstiftan eller stämpling till mord som kan komma att bli aktuella.

Stämpling till mord och anstiftan till mord

Stämpling regleras i 23 kap. 2 § 3 stycket brottsbalken (BrB). Stämpling blir aktuellt om någon annan beslutar om att utföra en viss gärning eller att försöka övertala någon att begå gärningen. Ansvar för stämpling blir aktuellt vid grövre brott, exempelvis mord (3 kap. 11 § BrB). Man kan dömas till fängelse för stämpling till mord.

I 23 kap. 4 § 2 stycket BrB regleras anstiftan. För att kunna dömas för anstiftan till brott ska man ha försökt övertala någon att begå ett brott och personen ska i sin tur faktiskt försöka begå själva brottet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare