Är det straffbart att inte följa de allmänna råden angående covid-19?

Hej

Vad menas med de allmänna råden de precis kommit ut med angående Skåne och Corona?

Är det samma som med rekommendationer att det inte är straffbart och att man endast bör följa dessa råd eller är straffbart om man inte följer dessa?

Tänker speciellt på denna kommentar på aftonbladet:

"Skåningar uppmanas att inte umgås med personer som man inte bor med, att undvika inomhusmiljöer med mycket trängsel"

Så om man då tex umgås med personer man inte bor med, är det då straffbart.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De allmänna råd som meddelats som gällande i Skåne är inte straffsanktionerade. Det innebär att det inte är straffbart att inte följa råden. De allmänna råden ses som en uppmaning till alla som befinner sig i berörda områden att följa vad som angetts på frivillig väg. Även om det inte är straffbart att inte följa råden är det alltså av stor vikt att ändå följa dem för att minska smittspridningen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare