Är det ringa skadegörelse att göra stopp i toaletten så det blir en fuktskada?

Är det olagligt att medvetet göra stopp i toaletten hos någon så att det blir fuktskada på golvet? Är det ringa skadegörelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Brottet skadegörelse stadgas i 12 kap. 1 § Brottsbalken (BrB) med den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till den döms för skadegörelse till fängelse i högst två år. Under brottsbeskrivningen faller varje orsakande av fysisk skada eller förstörelse, som kan tillskrivas en persons handlande. Att skada eller förstöra egendom som tillhör någon annan är till men för vederbörandes äganderätt om egendomen sjunker i värde ekonomiskt sett. För att brottet ska aktualiseras krävs det även att det subjektiva rekvisitet, uppsåt, är uppfyllt. Uppsåt innebär förenklat att gärningsmannen är medveten om följden av sitt handlande eller åtminstone är likgiltig inför den. I ditt fall innebär det att det mycket väl kan utgöra skadestånd att medvetet göra stopp i toaletten så att en fuktskada uppkommer.

Om brottet med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet anses som ringa döms gärningsmannen istället för ringa skadegörelse till böter eller fängelse i högst sex månader (12 kap. 2 § BrB). Det framkommer inte klart i lagen vart gränsen går mellan ringa skadegörelse och skadegörelse av normalgraden. Högsta domstolen har i NJA 1988 s. 351 uttalat att värdegränsen mellan ringa stöld (s.k. snatteri) och stöld av normalgraden kan vara till ledning vid bedömningen om skadegörelsen ska ses som ringa eller ej. Enligt praxis går gränsen för ringa stöld vid 1.000 kronor och därmed ringa skadegörelse vid samma gräns.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare