Är det rätt av Försäkringskassan att sänka mitt bostadsbidrag pga mitt barn har ärvt pengar?

Hej. Jag har fått sänkt bostadsbidrag pga. att min son har ärvt av sin pappa som dog förra året. Majoriteten av de pengarna är utbetalda försäkringspengar via pappans arbete och andra försäkringar. Pengarna sattes in på överförmyndarspärrat konto o fördes över till en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning, en del användes till att lösa skuld så sonen kunde ärva och ta över pappans torp, en annan del har används till fondsparande på bank, resten ligger på ett överförmyndarspärrat konto som sonen får tillgång till när han är 18 år. Nu räknar försäkringskassan det som hushållets förmögenhet och höjer min inkomst beräkning med 69000kr som inte finns tillgängligt i hushållet. De har dragit av 1950kr/mån på bostadsbidraget. Jag kan ju inte täcka upp med pengar som inte finns.Får de göra så här? Jag är beroende av mitt bostadsbidrag för att min inkomst är så låg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsbidrag baseras delvis på ens inkomster och tillgångar. De inkomster som räknas för att räkna ut bidraget är däribland barnets inkomster (97 kap. 2 § socialförsäkringsbalken).

Vissa av barns inkomster är dock undantagna enligt 97 kap. 10 § socialförsäkringsbalken. Inkomster som barn fått från gåva eller testamente räknas inte som bidragsgrundande inkomst. Detsamma gäller om inkomsterna tillkommit barnet genom så kallat förmånsförordnande vid försäkring.

Förutsättningarna för att barnets inkomster inte ska räknas som bidragsgrundade är således bland annat att barnet fått pengarna genom testamente. Att ärva något är inte samma sak som att få något testamenterat; det krävs således att inkomsterna efter pappan faktiskt tillkommit honom genom ett testamentsförordnande i lagens mening (se 10 kap. 1 § ärvdabalken).

Avseende förmånsförordnande vid försäkring är det fråga om att försäkringstagaren bestämt att försäkringspengarna ska tillfalla någon annan (14 kap. 1 § och 14 kap. 3 § försäkringsavtalslagen). Det finns alltså vissa krav på att det ska räknas som en sådan handling; däribland att det undertecknas och skickas till försäkringsbolaget.

Utöver dessa två alternativ finns det ännu ett moment som måste vara uppfyllt, nämligen att inkomsterna inte är tillgängliga pga att egendomen ska stå under annans förvaltning som ett villkor för själva förvärvet i enlighet med 12 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken (97 kap. 10 § andra stycket socialförsäkringsbalken).

Värt att nämna är också att det är du som har bevisbördan för att följande omständigheter är uppfyllda.

Sammanfattning
Det centrala för huruvida Försäkringskassan kan räkna in dessa inkomster som en del av hushållets förmögenhet eller inte är i första hand beroende av om det finns ett villkor om att egendomen ska stå under förvaltning av någon annan än dig. Om det inte finns det, anses du ha tillgång till pengarna och därmed räknas det in i beräkningen av bostadsbidraget.

Du måste alltså bevisa att barnet har fått egendomen genom antingen testamente eller genom förmånsförordnande vid försäkring och att detta varit förenat med ett villkor om att du inte ska ha tillgång till egendomen. I annat fall har Försäkringskassan rätt att räkna med förmögenheten.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare